Ile trwa rejestracja znaku towarowego i ochrona znaku towarowego?
Znak towarowy to wszystko, co odróżnia przedsiębiorcę i jego usługi lub produkty od innych, dostępnych na rynku, czyniąc je niepowtarzalnymi i oryginalnymi. Znakiem towarowym może być logo, nazwa czy cokolwiek innego, czym przedsiębiorca zdecyduje się oznaczyć swoje towary.
Znak towarowy w Polsce stanowi własność intelektualną, ale wymaga zgłoszenie go w Urzędzie Patentowym w celu ochrony praw autorskich i kradzieży czy plagiatu znaku towarowego. Dowiedz się, jak zarejestrować znak towarowy, ile trwa rejestracja i czas trwania okresu ochronnego oraz dlaczego warto uzyskać prawo ochronne do znaku towarowego.
Jak długo można chronić swój znak towarowy?
Ochrona znaku towarowego obejmuje okres 10 lat od daty zgłoszenia znaku towarowego. Jeszcze przed upływem tego czasu należy złożyć wniosek o przedłużenie go na kolejne 10 lat. Dotyczy to zarówno polskich, jak i unijnych znaków towarowych.
Częstym błędem popełnianym przez przedsiębiorców jest określenie początku okresu ochronnego od daty otrzymania decyzji o rejestracji znaku. Tymczasem od złożenia wniosku do przyznania decyzji może upłynąć od 3 do nawet 24 miesięcy. Zazwyczaj cały proces zajmuje około 6 miesięcy, a uzyskana decyzja działa obowiązuje wstecz, czyli od daty zgłoszenia.
Z tego powodu przedsiębiorca może źle obliczyć, kiedy upływa czas ochronny i wnieść wniosek o przedłużenie go zbyt późno. W efekcie ktoś inny może w tym czasie pozyskać prawo do znaku towarowego. Przedsiębiorca musi więc sam pamiętać o upływie czasu ochronnego.
Jest to szczególnie ważne, gdyż nie jest wydawana żadna decyzja o wygaśnięciu prawa na skutek upływu okresu ochrony, nie ma też żadnej informacji na ten temat.
Przedłużenie ochrony znaku towarowego wymaga złożenia wniosku i wniesienia wymaganej opłaty za następny okres ochronny. Wniosek można złożyć za dodatkową opłatą w terminie 6 miesięcy po upływie czasu ochronnego.
Po upływie tego czasu nie ma możliwości przedłużenia prawa ochronnego. Konieczne wtedy jest ponowne zastrzeżenie znaku towarowego i jego rejestracja w Urzędzie Patentowym.
Co daje ochrona znaku towarowego w Urzędzie Patentowym?
Posiadanie świadectwa ochronnego rejestracji znaku towarowego nie tylko uprawnia do używania znaku jako oficjalnej nazwy czy logo firmy. Daje to pewność prawa własności do marki i możliwość budowania pozycji firmy na rynku.
Po zarejestrowaniu danej nazwy czy logo firmy zyskujemy monopol na posługiwanie się nią nie tylko lokalnie, ale w całej Polsce. Eliminuje to ryzyko podszycia się pod przedsiębiorstwo i padnięcia ofiarą nieuczciwej konkurencji.
Mając świadectwo rejestracji, z łatwością zablokujesz działania nieuczciwego konkurenta i zadbasz o swoją własność intelektualną. Zdecydowana większość sporów na tym tle nie miałaby miejsca, gdyby przedsiębiorcy od razu zdecydowali się na zastrzeżenie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, a nie bazowali jedynie o darmową ochronę wynikającą z przepisów, która nie jest jednoznaczna.
Zastrzeżony znak towarowy – rejestracja
Proces rejestracji znaku towarowego w urzędzie można podzielić na dwa etapy. Pierwszy z nich dotyczy przygotowania znaku towarowego i należy do zrobić jeszcze przed jego zgłoszeniem. Przedsiębiorca powinien:
- wybrać, co chce zastrzec jako znak towarowy (nazwę firmy lub logo),
- sprawdzić, czy istnieje możliwość uzyskania ochrony na taką markę,
- wybrać klasy towarowe, towary i usługi,
- złożyć wniosek o rejestrację do wybranego Urzędu Patentowego,
- wnieść opłatę za zgłoszenie znaku towarowego do rejestracji.
Po dokonaniu zgłoszenia następuje rozpatrzenie wniosku przed Urząd Patentowy i wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie udzielenia prawa ochronnego. W związku z tym przedsiębiorca musi być przygotowany do przekonania eksperta do przyznania ochrony oraz przetrwania ataków ze strony konkurencji.
Gdy Urząd Patentowy rozpatrzy wniosek pozytywnie, natychmiast poinformuje o tym w Biuletynie Urzędu Patentowego. Od tego momentu inne podmioty mają 3 miesiące na wniesienie sprzeciwu.
Jeżeli w tym czasie nie wpłynie sprzeciw wobec zgłoszenia, Urząd Patentowy wyda oficjalną decyzję o przyznaniu prawa ochronnego na znak towarowy (chyba że w między czasie dowie się o okolicznościach, które uniemożliwiają zastrzeżenie zgłoszonego znaku towarowego).
Dlaczego warto uzyskać prawo ochronne na znak towarowy?
Uzyskanie prawa do posługiwania się znakiem towarowym to dobry ruch marketingowy i jednocześnie podstawa budowania własnej marki i rozwoju biznesu bez ryzyka nieuczciwej konkurencji.
Zyskujesz pewność, że masz prawo własności do marki
Prawo ochronne znaków towarowych to najszybsze i najskuteczniejsze narzędzie do obrony podmiotu gospodarczego i ważny element w wypadku sporów sądowych prowadzonych z powodu jego kradzieży. Uzyskanie rejestracji indywidualnego znaku towarowego daje pewność, że tylko jeden przedsiębiorca ma prawo do używać, a nikt inny nie może czerpać z niego zysków.
Zastrzegając logo i nazwę firmy, chronimy swój biznes i renomę, zwłaszcza gdy dynamicznie się rozwija i staje się coraz bardziej rozpoznawalna.
Unikasz ryzyka kradzieży Twojego znaku towarowego
Kradzież nazwy czy logo firmy, czyli znaku towarowego, to częsty proceder, który stosują nieuczciwi przedsiębiorcy. Wykorzystując rozpoznawalne logo czy chwytliwą nazwę, którą posługuje się firma odnosząca sukcesy, mogą wprowadzać w błąd klientów i kontrahentów, zwłaszcza jeśli chodzi o charakter, przeznaczenie, jakość, właściwości czy pochodzenie oferowanych towarów i usług. W ten sposób mogą bardzo popsuć wizerunek firmy w oczach odbiorców, co w konsekwencji prowadzi do utraty klientów i zysków.
Temu wszystkiemu można zaradzić i zapobiec przez rejestrację znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Mając taką decyzję, przedsiębiorca zawsze jest w stanie udowodnić, że ma prawo do wyłącznego używania nazwy czy logo i z łatwością wygra w przypadku sprawy sądowej.
Rejestracja znaku towarowego (nazwy firmy) podnosi sprzedaż
Rejestrując znaki towarowe, wzory przemysłowe czy wynalazki chronisz się przed ich kopiowaniem, a co za tym idzie, zyskujesz przewagę konkurencyjną. Zyskujesz też narzędzia do blokowania nieuczciwej konkurencji. W konsekwencji, oferując produkty i usługi oryginalne i najlepszej jakości, możesz liczyć na zwiększenie sprzedaży i większe zyski.
Czy firmy lekceważą ochronę swojego znaku towarowego?
Badania EUIPO i EPO z 2021 roku okazują, że zaledwie 10,1% polskich firm z sektora MŚP zdecydowało się na zastrzeżenie nazwy i logo jako znaku towarowego, wyglądu produktu jako wzoru przemysłowego czy opatentowanie wynalazku. To pokazuje, że wciąż zdecydowana większość firm lekceważy ochronę swojej marki osobistej. Może to wynikać z niewiedzy i nieznajomości konsekwencji, jakie się z tym wiążą.